• KNMV Motordag op 4 mei



    De KNMV viert haar 110-jarig jubileum met de KNMV Motordag op 4 mei. Op deze gratis toegankelijke dag valt er van alles te beleven op zowel het oefencircuit van de politie als op het ANWB Testcentrum in Lelystad.

    Programma
    Er is tussen 12.00 uur en 17.00 uur een uitgebreid en gevarieerd programma met voor ieder wat wils. Er zijn zowel doe- als kijkactiviteiten. Kom ook naar de KNMV Motordag, doe mee, geniet van een hapje en een drankje en deel met je mede-motorrijders dat mooie motorgevoel!

    Gratis inschrijving
    Wie jarig is trakteert: de toegang tot dit evenement is dan ook GRATIS! Het enige dat je moet doen is jezelf inschrijven, zodat wij weten dat je van de partij bent. Tot en met 19 maart krijgen KNMV-leden voorrang bij de inschrijving. Vanaf 20 maart kunnen ook niet-leden zich aanmelden als deelnemer.

    Reservering voor de workshops
    Naast de aanmelding als deelnemer aan de Motordag, is het ook noodzakelijk om je in te schrijven voor de workshops. KNMV-leden die zich t/m 19 maart hebben ingeschreven, kunnen zich vanaf 20 maart voor de workshops inschrijven door op de link te klikken van de bevestiginsmail. Deze mail is toegestuurd bij aanmelding. Mail kwijt? Neem contact met de KNMV op.

    Niet-leden en KNMV-leden die zich vanaf 20 maart aanmelden, kunnen op het inschrijfformulier van de KNMV Motordag ook direct hun plaats voor de workshops reserveren (noot Red: vanwege de enorme belangstelling zijn de workshops inmiddels helemaal volgeboekt).

    Praktisch: adres en tijden
    De KNMV Motordag wordt gehouden op 4 mei 2014 van 12.00 tot 17.00 uur in Lelystad op het PVI-oefencircuit van de politie (Politieacademie) en op het nabijgelegen ANWB Test- en Trainingscentrum. Hou voor de navigatie het adres van de Politieacademie aan, dit is tevens de ingang van het feestterrein: Eendenweg 12, 8218 NC Lelystad

    Toertocht
    Maar voordat je daar bent aangekomen begint het motorplezier al. We organiseren namelijk een prachtige toertocht vanuit jouw KNMV-district naar Lelystad, zodat je in stijl in de polder arriveert! Op de toertochtenpagina verschijnen binnenkort de diverse routes.

    Jij doet toch ook mee?
    Doe mee! Schrijf jezelf in voor deze bijzondere dag om samen met ons het 110-jarig jubileum van jouw motorbond te vieren tijdens de eerste, van hopelijk vele, KNMV Motordagen. Zo kun je genieten en ervaren wat het betekent om deel uit te maken van de KNMV-motorfamilie.


    Motordag-startpagina

    Olie op wegen Eifel om motorrijders te laten vallen



    In de omgeving van het Duitse Eschweiler heeft de politie op meerdere plaatsen oliesporen in bochten ontdekt, die klaarblijkelijk tot doel hadden motorrijders ten val te brengen, zo meldt de Aachener Zeitung. Volgens de politie gaat het hier om het moedwillig in gevaar brengen van motorrijders, een praktijk waarover al langer verhalen gaan. Vorig weekend ontdekte de politie op Landesstraße 238 bij Zweifall en op Landesstraße 12 in Roetgen olie, waarop later ook op de Bundesstraße 266 een spoor werd aangetroffen. Volgens de politie kan er geen sprake van zijn dat de (hydraulische) olie daar per ongeluk is terecht gekomen; er werd vlakbij de betrokken locatie een lege verpakking gevonden die bij de aangetroffen olie hoorde, zo bleek uit technisch onderzoek van de politie. Daarbij werd ook gesteld dat door de plaatsing van de olie in bochten gedacht werd dat de actie specifiek gericht is op motorrijders. De politie onderzoekt de zaak.

    Later die dag kwam een motorrijder ten val op de straat die eerder die dag door de brandweer was schoongemaakt. Hoe dit mogelijk is wordt nog onderzocht, wel was al zichtbaar geweest dat toen de buitentemperatuur steeg de olie weer terug omhoog gekomen was. 

    In de Duitse Eifel zijn al langer personen en groeperingen actief die zich ergeren aan de vele motorrijders die het gebied bezoeken. De lokale krant noemt de recente ontwikkelingen dan ook "Olie-aanslagen". 


    Olie-weg-eiffel-motorrijders-motoren

    Kort door de bocht? Boek nu!


    foto: Ad Kievit

    Motorrijders willen bochten rijden. Dat merkt Arjan Everink elke keer weer als Hoofd Verkeer en Opleiding binnen de KNMV. Voor al die bochtenliefhebbers is er nu de nieuwe cursus 'VRO Bochten'.


    Op 5 april geven Everink en zijn collega-instructeurs op het Oefencentrum van de Politieacademie in Lelystad de allereerste cursus VRO Bochten. “Dit is een cursus die is ontstaan naar aanleiding van vragen van mototorrijders”, verduidelijkt Everink het ontstaan van de cursus. “Voor veel motorrijders is het bochten rijden ook het ultieme genieten. Onze 'VRO Sportief' was vooral toegespitst op de echte supersporters. Bij deze nieuwe cursus trekken we het breder. Het is geen racecursus en veiligheid staat voorop. We proberen deelnemers te leren hoe ze bochten technisch goed kunnen rijden.”

    Geen twee bochten zijn hetzelfde, aldus Everink. “Zaken als beschikbare grip, het zicht en tegenliggers bepalen in belangrijke mate hoe motorrijders een bocht nemen. We willen deelnemers bewust maken van hun zitpositie op de motor, hun remgedrag, het insturen, het schakelen, de manier van kijken... Allemaal dingen die bochten tot een feest kunnen maken. De VRO Bochten gaat echt voorzien in een behoefte, daar ben ik van overtuigd.” 

    Vermanend vingertje

    De cursus VRO Bochten wordt in principe op drie niveaus gegeven en tijdens de cursusdag worden de groepen ingedeeld. De groepen bestaan uit maximaal acht rijders die begeleid worden door één instructeur. Verwacht van hem geen strenge preken, stelt Everink gerust. “We gaan beslist niet met de vermanende vinger zwaaien. Wat betekent je weggedrag voor jezelf en voor je medeweggebruikers, daarmee willen we de deelnemers confronteren. We gaan niet zeggen 'dat is fout, zo is het goed'. Nee, iedereen heeft zijn rijbewijs en je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag en beslissingen in het verkeer. Het gaat ons om bewustmaking van de keuzes die je maakt.” 

    “Een investering in jezelf”

    KNMV-leden betalen voor een VRO Bochten 255 euro. Kom je met een groep van minimaal acht, dan kun je bovendien aanspraak maken op een groepskorting. “Je mag de cursus gerust zien als een investering in jezelf en in beter leren motorrijden”, zegt Everink. “Heb je de cursus met succes afgesloten, dan krijg je bovendien vijf jaar lang een korting van 10 procent op je premie als je bij KNMV Verzekeringen verzekerd bent. Als je goed voorbereid op je motor stapt, kun je schade aan je machine én aan je ego voorkomen. Dat is toch eigenlijk onbetaalbaar?”

    Voor de cursus van 5 april is nog een aantal plaatsen beschikbaar.


     

    Avondrit KNMV district Zuid


    foto: Renze van Noord

    De toercommissarissen van KNMV district Zuid organiseren op vrijdagavond 4 april vanaf 19:00 uur de eerste avondrit voor motorrijders in het gebied tussen Boekel en Tilburg. Zowel niet-leden als leden van de motorbond KNMV kunnen gratis deelnemen!

    Al jarenlang is het de wens van vele motorrijders om een avondrit te rijden. Geen lange rit van 600 km waarbij de hele nacht wordt doorgereden, maar een ritje van maximaal 150 km in de avonduren. De toercommissarissen van de KNMV district zuid hebben dit verzoek opgepakt en een avondrit georganiseerd.

    Vertrekpunt

    Vertrek is vanaf de startplaatsen MC ’t Motorrijerke, Matterhornstraat 1, Tilburg en MAC Mova ’83, Zijp 1h, Boekel, maar de route mag ook ergens onderweg opgepakt worden.

    Download hier de routes:

    Gpx-bestand (unflagged)
    Gdb-bestand
    Gpx-bestand
    Itn-bestand

    Er is geen geschreven route beschikbaar. Op de start- en rustplaats wordt ook voor de inwendige mens gezorgd.

    Behendigheidsparkoers

    Op de start-/rustplaats in Boekel kunnen deelnemers geheel vrijblijvend, op eigen risico, deelnemen aan het rijden van een behendigheidsparcours bij duisternis. Het parcours wordt gemarkeerd met zogeheten breaklights.

    Er staat geen tijd vermeld, hieronder kan je info inwinnen.

    Na 19.00 uur telefonisch bereikbaar via 06-17566598

    Mailadres betreft toeren: knmvzuidtoer@gmail.com



    Controleer de bandenspanning
     

    1. Controleer de bandenspanning

    Tijdens het controleren van de bandenspanning op de oefendagen in Deurne waren er verschillende motorrijders met 1,2 of 1,5 bar in de banden die kwamen oefenen. Lage bandenspanning is gevaarlijk, je motor stuurt natuurlijk niet goed, en heeft een instabiel weggedrag. Meet de spanning als de band nog koud is. Als hij warm is, zet hij uit en geeft hij een andere waarde. Het kan geen kwaad om je eigen metertje aan te schaffen, zodat je niet het risico loopt dat meters anders geijkt zijn. De vereiste spanning kun je in het instructieboekje van je motor vinden, maar het kan ook zijn dat er een sticker op de achtervork of onder je buddy zit. Als je het dan nog niet gevonden hebt, kun je op internet op sites van de motormerken maar ook bandenfabrikanten wel de juiste spanning achterhalen.” Uitgangspunt is als je niet weet hoeveel spanning voor jouw motor ideaal is, liever te hoog dan te laag, gemiddelt kun je zeggen dat een voorband zeker 2.25 bar mag hebben en achter 2.75 bar.

    2. Check het profiel

    Er is een wettelijke minimum limiet voor bandenprofiel van één millimeter. Heb je minder dan 2 millimeter profiel op je band dan kan het al echt gevaarlijk worden. Vergeet niet: hoe minder profiel je op je band hebt, hoe langer je remweg wordt als het water en vuil niet weggewerkt kan worden. Metertjes om je profiel te checken zijn ook voor gewone particulieren verkrijgbaar.

    Afhankelijk van de fabrikant zitten er op diverse plaatsen (midden) in het profiel slijtage indicators, deze zijn 1 mm hoog. Is het profiel in het midden van de band op gelijke hoogte met de indicator moet je echt gaan vervangen. Het rubberlaagje onder de indicator is bijzonder dun. Doorrijden is dan zeer risicovol.

    3. Wat geeft de DOT-code aan?

    Op de zijkant van een band staat de DOT-code. De eerste twee cijfers daarvan geven de maand/week aan, de laatste twee cijfers het jaar waarin de band is geproduceerd.

    Er zijn fabrikanten die hun banden na zes jaar uit het magazijn gooien. Na een jaar of zeven worden de banden hard en droog het advies is de banden te vervangen, ook als ze dan nog voldoende profiel hebben. Ouder wordende banden worden hard en glijden meer dan dat ze grip bieden als het koud, nat of glad is. Droge banden zijn te herkennen aan haarscheurtjes in het rubber.

      

    4. Lekkeband?

    Strand je onderweg met een spijker in je band, dan is een reparatieplug een uitkomst. Maar zie het als een manier om thuis te komen en niet om vervolgens de band alsnog kaal te rijden. Proppen kunnen er uit vliegen. In autobanden werken pluggen goed, maar een autoband is anders opgebouwd, waarbij je niet op de wangen van de band rijdt. Een motorband is rond en wordt anders belast. Bovendien is het zo dat je met een plug eerst ook het gat groter moet maken en daardoor beschadig je de band eigenlijk, omdat je de structuur verknoeit. Er zijn ook 'parapluutjes' verkrijgbaar, maar om die aan te brengen moet je eerst de band van de velg halen. En als je al zó ver bent, waarom laat je dan geen nieuwe band monteren?

    Voor banden met een binnenband, zoals bij wielen met spaken, kun je voor een paar tientjes een spuitbus aanschaffen bij de autospeciaalzaak. Deze handzame spuitbusjes zettten een schuimlaag af in de band, het schuim dicht ook het gat in de band. Je motorband heeft na een kompleet busje ongeveer 2 bar spanning. De binnenband moet wel vervangen worden.



Ducati introduceert motorjassen met draadloos geïntegreerde airbag

zaterdag 22 maart 2014

Ducati kondigt de introductie van de Multistrada D-Air aan die voorzien is van een volledig geïntegreerd geavanceerd systeem van sensoren welke draadloos zijn verbonden met de Ducati Apparel airbag jassen van Dainese. Door de expertise van zowel Ducati als Dainese te combineren is het intelligente veiligheidssysteem, met behulp van sensoren die ingebouwd zijn in de Multistrada elektronica, constant op de hoogte van de dynamische positie van de motor en wordt het alleen geactiveerd als deze wordt blootgesteld aan een echt ongevalsscenario. Het Multistrada D-Air systeem maakt een data-analyse en activeert de airbag van zowel de jas van de bestuurder als dat van de passagier in slechts 45 milliseconden. Dit vermindert aanzienlijk het risico op letsel bij een botsing. Met deze introductie is Ducati, in samenwerking met Dainese, de eerste die deze technologie voor straatgebruik heeft ontwikkeld en op de markt brengt. Al eerder introduceerde Ducati het Ducati Safety Pack, bestaande uit multi-level ABS en Traction Control en met de Multistrada D-air zet Ducati een volgende stap in het verhogen van de veiligheid voor motorrijders.

Multistrada-D-Air Standard-02


Meer informatie over de Ducati Multistrada D-Air en het innovatieve model zal bekend worden op 15 april bij de Europese Ducati Dealers vanaf mei 2014.



 

 

Kwaliteit van de rijopleiding

donderdag 13 maart 2014

De kwaliteit van de rijopleiding draagt nauwelijks bij aan de veiligheid in het verkeer. Wie heeft gelest bij een particulier met veel rijervaring, zoals mogelijk is in Groot-Brittannië en België, veroorzaakt nauwelijks meer ongevallen dan wie is opgeleid door een gediplomeerde instructeur. Dit is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar de rijopleidingen.

Onderzocht zijn de verschillende systemen van rijopleiding in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en België. In die laatste twee landen hoef je niet te lessen bij een gediplomeerd instructeur, maar mag dat ook bij een particulier. Nederland en Duitsland staan dat niet toe. Maar dat maakt voor de verkeersveiligheid nauwelijks verschil. Dat komt doordat bij de rijopleiding voertuigbeheersing en verkeersdeelname voorop staan en het rijexamen ook vooral deze vaardigheden toetst, in alle vier de landen. Dat levert technisch goede, maar niet per definitie veilige bestuurders op. In Denemarken, waar gevaarsherkenning en risicoperceptie een belangrijk onderdeel vormen, zorgt de rijopleiding wel voor veiligere bestuurders. Een rijopleiding door professionele instructeur levert overigens wel meer geslaagden op dan door een niet-professional.

 

TomTom verbetert ‘winding roads’ functie voor motorrijders


TomTom (TOM2) heeft met een update van de Tyre Pro-software een verbetering in de routeplan-functie van de TomTom Rider aangebracht. Motorrijders kunnen met de 'winding roads'-functie van tevoren een route op hun PC samenstellen, deze vervolgens op hun apparaat instellen en delen met anderen. Met Tyre Pro kunnen motorrijders de beste, snelste of mooiste routes kiezen voor iedere trip. Dankzij de update kunnen zij nu ook hun route instellen aan de hand van het aantal kilometers dat ze willen rijden, om zo de beste motortochten te creëren.




TT RIDER5 FRONT MENU




Andere nieuwe opties zijn:
Motorvriendelijke points-of-interest: een route vooruit plannen die rekening houdt met POI's specifiek voor motoren: motorvriendelijke hotels, bergpassen en tankstations.
Slimmere 'advanced expanding' technologie die helpt om potentiële verschillen tussen de geplande en werkelijke route te voorkomen.
'Advanced Splitting', dat ervoor zorgt dat de motorrijder kan beslissen in hoeveel stukken hij de route opslaat op het apparaat.

Tyre Pro is gratis beschikbaar voor iedereen die vanaf maart 2014 een TomTom Rider aanschaft.

Belangrijkste kenmerken TomTom Rider:

Winding Roads. Met TomTom's 'Windings Roads'-functie kunnen motorrijders de mooiste kronkelwegen kiezen voor de beste rijervaring.

Upload Routes and Go. Met TomTom's Upload Routes and Go-functie kunnen motorrijders online gevonden routes op het apparaat uploaden en met anderen delen via Bluetooth®.

PC Route Management van Tyre Pro. Gebruikers kunnen de Tyre Pro interactieve software downloaden om van tevoren routes te zoeken, te creëren en aan te passen en deze vervolgens te uploaden en te delen met vrienden.

Voor alle weersomstandigheden. TomTom Rider heeft een handschoenvriendelijk display dat reageert op elke aanraking. Het is ontworpen voor alle weersomstandigheden en is ook leesbaar bij een felle zon.

Gratis Lifetime Maps wordt meegeleverd met de TomTom Rider. Zolang men het product gebruikt, kunnen gebruikers elk jaar vier of meer volledige updates van de kaarten downloaden, inclusief nieuwe wegen, adressen en points-of-interests.

Kaarten delen. Gebruikers profiteren ook van de gratis Daily Map Changes van de TomTom Map Share Community. Hier worden dagelijks veranderingen in het wegennet gedeeld, zoals nieuwe maximumsnelheden en wegblokkades. Hierdoor kunnen ook onvoorspelbare omwegen of vertragingen worfden voorkomen.

Points of Interest. Gebruikers kunnen de Point of Interest-functie van de TomTom Rider gebruiken om geschikte stops op de route te vinden, zoals restaurants, motels en tankstations. Ook persoonlijke POI's kunnen worden opgeslagen en later teruggevonden.

IQ Routes. TomTom's IQ Routes gebruikt de werkelijke reistijden en routes van miljoenen motorrijders om de gebruiker te voorzien van de meest optimale route en nauwkeurigste aankomsttijd.

Accessoires. Er is een reeks optionele accessoires beschikbaar voor de TomTom Rider, zoals een montagekit voor de auto, een oplader en een uniek antidiefstalsysteem.

Prijs en verkrijgbaarheid: De TomTom Rider is verkrijgbaar vanaf €399,95. Overige informatie over beschikbare accessoires is te vinden op: www.tomtom.com/tomtom-rider.




Winding road 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Europese motor-APK definitief van de baan

Vanmiddag heeft het Europese Parlement met grote meerderheid ingestemd met het compromisvoorstel van de Europese Commissie inzake een Europese verordening voor de periodieke technische keuring voor motorvoertuigen.

Dit compromisvoorstel behelst onder meer dat de APK voor motorfietsen wordt uitgesteld tot 2022. Indien de lidstaten in de vijf jaar voorafgaande voldoende maatregelen nemen om de veiligheid van motorfietsen te verbeteren kan van een APK worden afgezien.

De Motorrijders Actie Groep (MAG) gaat ervan uit dat dit ook zal gebeuren en is al in gesprek met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu over de te nemen maatregelen. Verdere wijzigingen ten opzichte van het eerdere voorstel is dat de lidstaten nu meer vrijheid gaan krijgen om zelf te bepalen hoe zij de APK gaan inrichten en met welke frequentie de keuring zal gaan plaatsvinden. Voor Nederland betekent dit dat de keuringsfrequentie en –methodiek voor personenauto's ongewijzigd blijft en dat naast de motorfietsen ook lichte aanhangers en caravans buiten de APK worden gehouden.

MAG woordvoerder Dolf Willigers meldt vanuit Straatsburg: "Dit is een grote overwinning voor de MAG en onze Europese koepelorganisatie FEMA. Zonder intensieve samenwerking met onze Europese zusterorganisaties, Europarlementariërs als Corien Wortmann-Kool, Wim van de Camp en Peter van Dalen en de Nederlandse overheid zouden we dit resultaat nooit hebben kunnen bereiken. De opstelling van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, waarbij niet alleen onze inhoudelijke argumenten zijn overgenomen maar ook steeds is vastgehouden aan het subsidiariteitsbeginsel, is van niet te onderschatten belang geweest."

Ook Europarlementariërs reageren opgetogen. Peter van Dalen (ChristenUnie): "Vanaf het begin heb ik mij verzet tegen een verplichte, dure APK van motoren en caravans. Laten we motorrijders en caravanbezitters niet onnodig op kosten jagen. Als je motorrijden veiliger wilt maken moet je investeren in een motorvriendelijke vangrail. Of investeer in een voorlichtingscampagne voor caravanbezitters dat te hard rijden met een caravan levensgevaarlijk is. Daar bereik je meer mee dam net een verplichte keuring."

 MAG vdCamp


Dolf Willegers met Wim van de Camp(rechts).

Bron en foto's: MAG


Eerder rijbewijs terug na bewustzijnstoornis


Minister Schultz-Verhagen heeft op basis van een onderzoek van de gezondheidsraad besloten de periode waarin iemand niet mag rijden na een bewustzijnstoornis, zoals bijvoorbeeld een epileptische aanval, over het algemeen verkort zal worden. In de huidige situatie is deze periode nog standaard 1 jaar voor motorrijders en automobilisten. De gezondheidsraad heeft in hun rapport van november 2013 geadviseerd de regelgeving te versoepelen. In een brief aan de tweede kamer geeft de minister van infrastructuur en milieu aan dit advies over te nemen. Er zal per geval worden gekeken naar de ernst van de stoornis, waarbij de termijn van ongeschiktheid per geval wordt vastgesteld tussen 1 week en 1 jaar. Daarnaast neemt Schultz-Verhagen de mening over dat in sommige gevallen de geschiktheidstermijn verlengt kan worden. Voor houders van een categorie C of D rijbewijs gaat de termijn van 5 jaar naar maximaal 12 maanden. De veranderingen worden medio maart doorgevoerd.


rijbewijs


Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu

 

Meer 55 plussers op de motor

woensdag 19 februari 2014

In aanloop naar de Motorbeurs Utrecht maakt de NOS melding van het gestegen aantal 55-plussers dat de motor (her)ontdekt. De NOS verwijst hierbij naar cijfers van de Bovag die aangeven dat momenteel een kwart van alle motorfietsen (172.650) in bezit is van deze oudere generatie terwijl dit in 2008 nog 14,5% was. De stijging is vooral te wijten aan motorrijders die in hun jonge jaren het motorrijbewijs hebben gehaald, vervolgens jaren niet hebben gereden en nu de motor herontdekken. Tom Huyskens, woordvoerder namens de Bovag: "Vaak hebben ze al tientallen jaren niet meer gereden. De laatste jaren kunnen ze hun oude liefde weer leven inblazen. De kinderen zijn het huis uit, de hypotheek is afgelost, ze hebben spaargeld op de bank en veel vrije tijd door pensioen of prepensioen." In hoeverre de nieuwe regels rond het halen van een A-rijbewijs invloed hebben op de (relatief) stijgende groep ouderen is niet bekend gemaakt, maar dat dit mede de oorzaak is lijkt wel aannemelijk. Overigens is niet alleen de gemiddelde leeftijd van de motorrijder de afgelopen zes jaar toegenomen, ook het totaal aantal motoren is in Nederland met 13,3% gestegen tot 715.000 stuks. 


 

Veranderende wet- en regelgeving verkeer per 1 januari 2014

 

zaterdag 04 januari 2014

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu schrapt per 1 januari 2014 een aantal overbodige en onnodig complexe regels en vereenvoudigt procedures. Daardoor besparen mensen in het nieuwe jaar tijd, gedoe en kosten. Zo krijgt het rijbewijs een landelijk maximumtarief en hoeven ouderen pas vanaf hun 75e een verplichte leeftijdskeuring voor het rijbewijs te ondergaan. 

Leeftijd seniorenkeuring rijbewijs 

Oudere rijbewijs bezitters hoeven zich vanaf 1 januari pas vanaf hun 75e te laten keuren. Nu ligt de keuringsleeftijd van het rijbewijs nog op 70 jaar. Deze verhoging betekent een forse lastenverlichting. Zo kunnen oudere automobilisten besparen op de kosten van de Eigen Verklaring en het huisartsenbezoek.

Maximum tarief rijbewijs

In heel Nederland gaat hetzelfde maximumtarief voor het rijbewijs gelden: 38,48 euro. Met het nieuwe, gelijke maximumtarief betaal je nergens meer dan het maximum bedrag voor de afhandeling van een reguliere aanvraag.

Kentekenbewijs op creditcard

Een kentekenbewijs op creditcardformaat vervangt het oude, tweedelige papieren exemplaar. Deze nieuwe vorm is niet alleen gebruiksvriendelijker, maar ook minder fraudegevoelig. Op de nieuwe kentekencard met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. En in plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt.

Strafbaarstelling kilometertellerfraude

Vanaf 1 januari 2014 is het strafbaar de kilometertellerstand van personenauto's en bestelauto's terug te draaien of daarover te adverteren. Daarnaast is het voor alle door de RDW erkende bedrijven in Nederland vanaf dat moment verplicht tellerstanden te registreren op een aantal wettelijk bepaalde momenten.